Perginya Seorang Pengakap Sejati

 
Kelmarin merupakan satu hari dimana Persekutuan Pengakap Sabah kehilangan seorang Pemimpin yang amat berwibawa. Pemimpin yang telah mengobankan sebahagian besar dari hidupnya untuk pembangunan Pengakap terutamanya di Negeri Sabah. Sesungguhnya kehilangan beliau merupakan satu kehilangan besar dan sukar untuk dicari ganti. Pemimpin yang saya maksudkan ialah Skp Zainuddin Hj Mohd Onon.

Ikuti luahan ekslusif Ketua Pesuruhjaya Negeri Sabah.

"Pemergian Saudara ku Zainuddin Hj Mohd Onon ke Rahmatullah hari ini 31hb.Mei,2011,merupakan satu kehilangan besar kepada warga pengakap di seluruh Sabah. Aku sendiri kehilangan Penolong yang sentiasa taat, setia dan sentiasa membantu dalam apa jua tugasan yang di berikan kepada nya. Setiap kursus, setiap perkhemahan dan Jambori negeri, kebangsaan dan antara bangsa Allahyarham sentiasa bersama kita malah menyumbangkan koleksi pemeran pengakap nya untuk tetapan semua pengakap. Jasa bakti yang disumbangkan amat susah dicari, jika di bandingkan dengan pemimpin lain.Kursus terakhir yang dibantu nya ialah kursus manikayu yang diadakan di Rumah BP bulan mar lalu, walau pun sudah dalam keadaan sakit Zainuddin masih giat membantu menjayakan kursus tersebut. Kali terakhir aku menemui Saudara ku Zainiddin di Hospita Kudat pada bulan april lalu. Melihat keadaan nya pada masa itu aku tak dapat menahan perasaan sedih, dia memeluk ku sambil menangis hiba atas kedatangan ku. Rupa nya itu lah pertemuan kami yang terakhir. Selaku Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri Sabah dan mewakili keseluruhan warga pengakap di seluruh Sabah mengucapkan Takziah kepada isteri dan seluruh keluarga Allahyarham, semoga sentiasa bersabar dan meredaai pemergian nya. Sememang nya kami juga merasai kehilangan seorang pemimpin Agung dalam kepengakapan di Negeri Sabah. Jasa dan bakti kepada warga pengakap Sabah itu lah juga sebagai Ibadah nya kehaderat ALLAH swt. Jasa dan Pengorbanan nya tetap terpahat dalam sejarah Pengakap Sabah. Bersama kita doakan agar Roh nya sentiasa di rahmati ALLAH, di ampunkan Dosa2 nya dan di tempatkan di sisi hamba2 Solihin. Amin."


Oleh: Datuk Awang Zaini Hj. Suntim
Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri Sabah.

(Sumber:http://www.facebook.com/notes/awang-zaini-suntim/pemergian-seorang-sahabatsaudara-pengakap-yang-di-kasihi/206525549384373?ref=notif&notif_t=note_reply) 

2 comments:

  1. Al-Fatihah..semoga Arwah ditempatkan d tmpat org2 yg beriman..Amin..


    From Pengakap Daerah Keningau

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...