Cadangan Penubuhan Unit Bencana Alam Daerah Beaufort

cadangan logo untuk Beaufort Rescue team
Cadangan ini telah lama diutarakan tetapi masih tidak dapat dijalankan. Di mana silapnya? tiada siapa yang mampu menjawab.

Dalam daerah yang sering dilanda banjir wajarlah satu unit bencana alam ditubuhkan. Jika pada tahun-tahun awal 2000an, Pengakap merupakan antara pasukan sukarela yang pertama hadir jika terdapat bencana alam seperti banjir hinggakan sering mendapat pujian dari pelbagai pihak.
Namun sekarang tidak lagi. Malah baru-baru ini Pengakap daerah Beaufort mendapat teguran secara "baik" dari Dato yang agak kecewa apabila melihat hanya dua orag ahli Pengakap yang betugas ketika banjir. Bukan pemimpin yang tidak tahu masalah orang bawah tetapi tidakkan semua ahli Pengakap menjadi mangsa banjir.

Menolong orang pada setiap masa, ungkapan yang sepatutnya menjadi pegangan kepada semua ahli Pengakap. Bukan hendak menyalahkan sesiapa tetapi hanya ingin meluruskan keadaan. Buat sehabis baik untuk kanak-kanak, selalu sedia untuk muda, berpandangan luas untuk remaja dan SEDIA BERKHIDMAT untuk KELANA.

Untuk itu perlukah kita ambil pelajar sekolah yang akan menolong ketika banjir untuk hanya menampakkan kita ramai atau kita patut menghantar Kelana yang SEDIA BERKHIDMAT bukan hanya ketika perkhemahan tetapi juga ketika BENCANA. Fikir-fikirkan kerana inilah yang berlaku ketika Pengakap mula menulis.

3 comments:

  1. wahh pedas skp...

    ReplyDelete
  2. maaf bukan mahu menyalahkan sesiapa atau membuka pekung di dada tetapi hanya untuk meminta pandangan.

    ReplyDelete
  3. alarh skip ..
    call sjaa bha ..
    insya allah klo kdaan mengizinkn ..
    dpt tuh sa p ..

    -scout st paul-

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...